Zoeken
  • Julie Van Acker

Hoe smalltalk zorgt voor verbinding met je klanten

Bijgewerkt op: 10 mrt.

Smalltalk is de kunst om te praten over onbelangrijke zaken. Of je nu in een klantengesprek zit of op een netwerkdrink staat, met smalltalk kan je het ijs breken en jouw gesprekspartner voor je winnen. Ben je een type dat graag honderduit praat over zijn business maar het gekeuvel liever skipt? Lees dan vooral verder.




Verbinding krijgen

Praten over niks zeggende zaken houdt het begin van een gesprek of meeting luchtig. Iedereen voelt zich wat meer op zijn gemak vooraleer het serieus wordt. Je probeert verbinding te krijgen met je gesprekspartner. Als je niet zo’n prater bent, kan je de andere zoveel mogelijk laten praten. Dit kan je doen door open vragen te stellen. Toon interesse in je gesprekspartner en probeer in te spelen op zijn antwoorden.


Waar moet ik het over hebben?


Als je iemand totaal niet kent, kan je de meest voor de hand liggende onderwerpen aankaarten zoals het weer (ja, echt!), de actualiteit of de benzineprijzen. Zorg ervoor dat je politiek getinte of gevoelige onderwerpen in eerste instantie achterwege laat. Je wilt je gesprekspartner toch niet in verlegenheid brengen of blameren? Familie, hobby’s en job werken ook altijd. Kies een onderwerp waar je zelf ook graag over praat.



Kijk ook eens of jullie gemeenschappelijke interesses hebben. Misschien zie je ter plekke iets wat je opvalt waar je het over kan hebben.

Denk aan een kleurrijk schilderij of origineel interieur. Hou het luchtig en durf humor te gebruiken.


Humor werkt


Zo had ik jaren terug een afspraak bij een belangrijke nieuwe klant in Rotterdam. Er speelde vrij luide salsamuziek op de achtergrond. Ik kreeg de indruk dat de klant mij eens wou testen en werd eerlijk gezegd wat zenuwachtig. Hij vroeg me zoals gebruikelijk wat ik wou drinken (koffie, water,…). ‘Een sangria’, was mijn antwoord. De klant begon direct te lachen. Deze had hij niet zien aankomen. Ik hoef je wellicht niet meer te vertellen dat we daarna een heel productieve meeting hadden.


Keep it small


Praten over het weer of die laatste vakantie die je maakte, kan allemaal heel gezellig zijn. Probeer toch het geklets kort te houden. Het blijft SMALLtalk.

Rond op tijd af en ga over naar de agenda van de dag. Dit toont ook je professionaliteit ten opzichte van je klant. 

Tot slot, weet dat veel mensen het moeilijk hebben met zogenaamde ijsbrekers. Je bent zeker niet alleen. Het is een kwestie van oefenen en jezelf openstellen. Wie zei dat smalltalk niet kan starten met ‘ik ben hier niet zo goed in’ of ‘dit is echt mijn ding niet’? Wees authentiek en jezelf. Dat werkt het best.


Benieuwd naar nog meer technieken om met jouw klanten te verbinden? Talk to me.



49 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven