top of page
Zoeken
  • Julie Van Acker

Wat prospecteren en solliciteren gemeen hebben

Prospecteren en solliciteren gaan hand in hand. Net als bij de zoektocht naar een nieuwe job, kan het zoeken naar nieuwe klanten een heuse opgave zijn. Toch is een stabiele instroom aan klanten essentieel om jouw bedrijf gezond te houden. Lees verder hoe het benaderen van nieuwe klanten veel gelijkenissen heeft met solliciteren.

Een grondige voorbereiding

Prospecteren vergt een goede voorbereiding. Je bepaalt welke doelgroep je wil benaderen met je product of dienst. In welke sectoren wil je actief zijn? En waar bevindt de potentiële klant zich? Tenslotte, ga je kijken hoe je deze potentiële klanten kan benaderen. Vergelijk dit vraagstuk met het uitgebreid zoeken naar de geschikte vacature.



Muur van post-its tijdens analyse


Jouw meerwaarde bepalen

Zoals je op je cv je kenmerken en ervaring in de verf zet, is het ook nuttig dit voor je bedrijf te doen. Probeer even stil te staan wat je product of dienst kan betekenen voor jouw potentiële klanten. Welke unieke kenmerken - unique selling points in vakjargon - typeren je bedrijf? Denk ook aan jouw doelgroep zelf. Met welke uitdagingen worden zij geconfronteerd. En nog belangrijker, hoe kan jouw product of dienst deze problemen oplossen?


Respectvol

Vooraleer het gesprek met jouw prospect aan te gaan, doe je best vooraf de nodige research naar het bedrijf zelf. Door op de hoogte te zijn van informatie die eenvoudig op de website te vinden is, toon je respect. Stel vragen waaruit blijkt dat je weet waarover je praat. Zo win je vertrouwen.


Spreek over opvallende zaken die je terugvindt in de pers of op de website. Iets waarover de klant trots kan zijn. Dit kan een award of label zijn bijvoorbeeld. Ondertussen heb je stof voor een vlot gesprek.

Positieve houding

Een eerste gesprek voeren met een onbekende persoon, kan best wat spannend zijn. Straal echter zelfvertrouwen uit en let op je houding. Wie enthousiast en positief is, wekt automatisch meer vertrouwen bij de prospect. En weet dat je het waard bent om mee te praten. Jouw product of dienst brengt namelijk een oplossing voor het probleem van je doelgroep.


Excuseer, stoor ik niet?” We zijn soms onzeker en angstig om de eerste stap te zetten. Hierdoor zetten we ons al snel in een ondergeschikte rol. Door echter enthousiast en spontaan te zijn, kan je vertrouwen winnen. Dus storen, nee, dat doen we nooit.

Authentiek zijn

Jezelf zijn werkt het best. Of je nu een uitbundig type bent of eerder rustig van aard, je eigenheid primeert.


Wist je trouwens dat humor verbindend werkt? Hou je ervan een kwinkslag te gebruiken of oneliner te lanceren? Doen!

Je ziet, solliciteren en prospecteren hebben heel wat gemeen. Om te prospecteren, doorloop je verschillende stappen. Zo start je met een goede voorbereiding en bepaal je de meerwaarde van je product of dienst. Tijdens het prospectiegesprek toon je het nodige respect voor je prospect. Met een positieve enthousiaste houding win je vertrouwen. En vooral, je kan gewoon je authentieke zelf zijn. Want dat werkt het best. Zo wordt prospecteren kinderspel.


Ben je op zoek naar een commerciële gids die je op weg helpt om klanten aan te trekken? Bel, mail of schrijf me. Julie@patsusi.be



16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page